Hur gör man nyckelordsforskning?
Här kommer jag att snabbt gå igenom hur man gör nyckelordsforskning
/ keyword research. Först en snabbgenomgång av varje steg man bör ta vid
nyckelordsforskning, följt av en djupare förklaring av varje steg.
- Välj ut ett primärt område eller nyckelord
- Gör en lista över alla variationer/synonymer
- Använd verktyg för att generera relaterade sökord/sökfraser
- Ta bort alla irrelevanta och duplicerade nyckelord
- Jämför sökvolymerna i Google Keyword Planner eller liknande verktyg
- Välj ut dina nyckelord
- Vinn!
Välj ditt primära nyckelord och lista alla synonymer
Du måste börja någonstans, så fundera över vilket område din
hemsida hamnar inom. Hur lätt eller svårt det är beror på vilken typ av
webbplats du har. Om din hemsida handlar om en viss produkt, tjänst eller
bransch så har du det betydligt lättare. Vilken inriktning har sidan? Hur
nischad är den inom inriktningen? Detta är viktigt att veta i förväg.
Nivån av inriktning kan ses ungefär så här:
Micro: Nokia 3310
Mini: Nokia-mobiler
Medi: Mobiler
Maxi: Elektronik
I regel så är sökvolymerna lägre, men konkurrensen lägre och
konverteringsgraden högre ju mer nischat ett nyckelord är. Så hur väljer du
ord? Här kommer vi in på nyckelordets volym vs. värde.
Sökvolymen är hur många sökningar som görs på ett visst
nyckelord per månad, i genomsnitt. Värdet är hur hård konkurrensen är i
förhållande till volymen. Du kan alltså räkna ut värdet om du vet de övriga
detaljerna.
Låt oss ta ett exempel. Sökorden jag kommer att jämföra
värdet för är ”banan” och ”bananpannkaka”. Värdet motsvarar alltså
konkurrensnivån och lägre är bättre.
Sökvolymen för ”banan” i Sverige är 12,100 sökningar per
månad. Antal resultat är 20,100,000. Värdet kan räknas ut genom att ta antalet
resultat delat med antalet sökningar, vilket ger oss: 1661.
Sökvolymen för ”bananpannkaka” i Sverige är 33,100 sökningar
per månad. Antal resultat är 365,000. Värdet är alltså: 11.
Detta innebär att värdet för ”bananpannkaka” är större,
eftersom det nyckelordet har fler sökningar i genomsnitt, men mycket färre
resultatsidor att konkurrera med. Det är alltså lättare att ranka högt,
samtidigt som trafikvolymen potentiellt är högre.
Nu bör du hitta, hitta på, gissa och kolla upp alla
relevanta synonymer till och variationer på ditt nyckelord. Du kanske har ett
betydligt bredare nyckelord än en specifik maträtt, så dela in dem efter
kategorier om så behövs. Använd exempelvis synonymer.se för att se fler
variationer. Nu kommer vi äntligen till nästa steg.
Använd verktyg för att generera listor av nyckelord
Det finns lyckligtvis massvis av fantastiska verktyg för att
hjälpa dig på traven, varav vissa kostar pengar och andra är gratis. Några av
de största/bästa/mest populära verktygen är:
- Google (se relaterade sökningar längst ner)
- Google Keyword Planner
- Ubersuggest.io
- Keywordtool.io
- KWFinder.com
- KeywordShitter.com
- SEMRush
- Majestic
- Ahrefs
- Moz
Om du vill komma igång snabbt och gratis så rekommenderar
jag Ubersuggest. Där får du inte lika många förslag som i vissa andra verktyg,
men å andra sidan kommer förslagen att vara väldigt relevanta (och
kostnadsfria).
Ta ett nyckelord åt gången och generera förslagen (gärna i
flera olika verktyg för varje sökord). Sammanställ alla förslag i fördelade listor.
Varje lista bör representera en egen sida på din webbplats – så att du inte
tävlar mot dig själv med konkurrerande undersidor.
Ta bort alla irrelevanta och duplicerade nyckelord. Dubbletter
kan enkelt tas bort via Excel, men resten måste du antagligen titta igenom manuellt.
Det kan vara olidligt om man har väldigt många nyckelord, men det är mödan
värd.
Jämför sökfraserna och nyckelorden i Keyword Planner
Det finns andra verktyg för att mäta sökvolymer, men det
överlägset vanligaste är Keyword Planner. Vissa av verktygen som används i det
föregående steget visar även sökvolym, så du kan spara den i samband med att du
listar sökorden.
Nu har du en sorterad, rensad lista över sökord och
sökfraser, med den genomsnittliga sökvolymen i anknytning. Grattis! Välj nu ut
vilket/vilka av dessa du ska satsa hårdast på.
Sista steget: vinn
Tänk på att det inte bara är sökvolymen som avgör vilket
nyckelord som är bäst. Du bör även jämföra konkurrensen och svårighetsgraden,
för att undvika de svåraste och träffa de lättaste nyckelorden.
Vissa hemsidor livnär sig helt och hållet på ett mer ovanligt nyckelord, eller en ovanlig variant av ett vanligt ord, som har betydligt färre sökningar, men även väldigt låg konkurrens.
Vissa hemsidor livnär sig helt och hållet på ett mer ovanligt nyckelord, eller en ovanlig variant av ett vanligt ord, som har betydligt färre sökningar, men även väldigt låg konkurrens.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar